Kuukausitiedote, 3/2020
Lyyra-hankkeen työmaalla purkutyöt ovat edenneet runkopurkuvaiheeseen. Pian Toinen linja 7 on maan tasalla ja runkopurkutyöt siirtyvät Siltasaarenkatu 13:een. Samalla metron sisäänkäyntiin tulee muutoksia.
Työmaa
Kiinteistössä Toinen linja 7 haitta-aineet on poistettu ja sisäpurkutyöt valmistuneet. Purkutyöt jatkuvat runkopurkutöillä ja arvioitu runkopurkutöiden valmistuminen maanpäällisiltä osilta on maalis-huhtikuun vaihteessa.
Kiinteistössä Siltasaarenkatu 13 sisäpurkutyöt ovat käynnissä. Sisäpurkutyöt valmistuvat maaliskuun alkuun mennessä, jonka jälkeen alkavat kiinteistön runkopurkutyöt. Runkopurkutöiden on arvioitu valmistuvan kesä-heinäkuun vaihteessa maanpäällisin osin.
Työmaan toimisto- ja sosiaalitilaparakkikylä on perustettu ja osittain pystytetty Ympyrätalon edustalle. Tukikohta otetaan käyttöön helmikuun lopussa ja parakkikylään lisätään kolmas kerros maaliskuun aikana.
Metron sisäänkäynti muuttuu maaliskuussa
Metron sisäänkäynti tulee siirtymään maaliskuun keskivaiheilla Siltasaarenkadun toiselle puolelle siten, että metron B-sisäänkäynti poistuu käytöstä ja metron A-sisäänkäynti otetaan takaisin käyttöön. Metron sisäänkäynnin vaihtumisen myötä hissit laituritasolle poistuvat käytöstä. Tiedotamme tarkemmasta aikataulusta ja käytännön järjestelyistä helmikuun lopussa.
HKL tiedottaa tarkemmin matkustajia sisäänkäynnin vaihtumisesta.
Jalankulkuihin muutoksia
Kolmannen linjan työmaan puoleinen jalkakäytävä poistuu käytöstä helmikuun aikana, jolloin jalankulku siirtyy kadun toiselle puolelle.
Olemme saaneet kaupunkilaisilta palautetta työmaan liikennejärjestelyistä. Työmaa-aitaa siirrettiin hiukan, jotta metron sisäänkäynti selkeytyisi. Tämän lisäksi selvitämme mahdollisuutta vilkkuville led-valoille suojatien kohdalle. Turvallisuussyistä suojateiden määrää ei kuitenkaan ole mahdollista lisätä.
Lyyrasta inklusiivisen rakentamisen kokeilutyömaa
Ylva haluaa tarjota työmaansa kokeilualustaksi, jossa ratkotaan rakennusalan inklusiivisuuteen, moninaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä haasteita. Kokeiluista saatuja oppeja on tarkoitus myöhemmin levittää koko rakennusalalle.
Lue koko juttu Ylvan sivuilta.